Drie keer raden hoeveel procent van de Nederlanders nooit een aubergine koopt. Bijna tachtig procent! Slecht nieuws? Absoluut niet, volgens Loes Al, verantwoordelijk voor de marketing en communicatie van auberginetelersvereniging Purple Pride. ‘Uit onderzoek blijkt dat aubergine populair is bij een kleine groep ‘heavy users’: vegetariërs en liefhebbers van de mediterraanse, Arabische en Aziatische keuken. Ook in de horeca wordt aubergine veel gebruikt. Toch denken veel consumenten dat aubergine lastig te bereiden is, veel olie opneemt of dat hun gezinsleden het niet lekker vinden. Ze kennen ook nauwelijks recepten met aubergine. De aubergine heeft bovendien zijn prachtige kleur mee, maar ook tegen: het donkerpaars valt weg in de schappen van de supermarkt.’

Groeipotentieel

Dit alles is hoopgevend, volgens Loes. ‘Het betekent dat de aubergine een enorm groeipotentieel heeft.’ Bovendien heeft de aubergine alle trends mee. Loes: ‘Je ziet veel ontwikkelingen waar de aubergineverkoop van kan profiteren. Zo groeit het bewustzijn dat te veel vlees eten ongezond is en bovendien slecht voor het milieu; de veeteelt veroorzaakt grote hoeveelheden broeikasgassen. Het aantal vegetariërs en flexitariërs stijgt gestaag en vegetarische restaurants schieten – zeker in de randstad – als paddestoelen uit de grond. Dankzij haar vlezige structuur is de aubergine een perfecte vleesvervanger en vanwege de neutrale smaak neemt de aubergine makkelijk de smaak aan van kruiden, marinades en andere ingrediënten.’

Verder eten we als Nederlanders te weinig groente. Ook daar kan de aubergine een rol vervullen. Loes: ‘Als we consumenten bekend maken met de aubergine en met recepten inspireren, dan hebben ze een extra groente die ze op het weekmenu kunnen zetten.’

Daarnaast zie je dat consumenten steeds vaker teruggrijpen op natuurlijke, onbewerkte producten. Loes: ‘Aubergine is helemaal niet zo lastig te bereiden als mensen vaak denken. Je hoeft hem niet te schillen en geen pit te verwijderen. Je snijdt ‘m in blokjes of plakjes en dan kun je ‘m bereiden. Een aubergine kan ook prima in zijn geheel op de barbecue, in de oven of stoompan. Puurder krijg je het bijna niet.’

Wat doet Purple Pride?

Om de aubergine bij meer consumenten op het weekmenu te krijgen, zet Purple Pride een breed palet aan instrumenten in. Loes: ‘Allereerst doen we veel onderzoek naar het shopgedrag van consumenten en naar maatschappelijke trends. Met deze inzichten geven we retailers advies op maat. Zo hebben we in eens een supermarkt een joint promotie gedaan met Grand’Italia, een merk met een heel hoge penetratie onder de Nederlandse consumenten. We hadden een recept voor lasagne met aubergine ontwikkeld en gepromoot, met proeverijen in de winkels. Bij een andere retailketen deden we suggesties voor auberginevariaties op bekende gerechten, zoals spaghetti bolognese met een auberginetwist. Ook focussen we op de medewerkers van de supermarkt. Meer kennis van het product zie je terug in kwaliteit, informatievoorziening en presentatie op de winkelvloer. Daarom hebben we bij meerdere klanten competities georganiseerd rondom de verkoop van aubergines. En we zijn heel actief in het benaderen van horecagelegenheden met inspirerende recepten. Als mensen tijdens een diner aubergine hebben geproefd en het heel lekker vonden, is de kans groot dat ze het ook thuis op het weekmenu zetten.’

Tip voor de retailer

Kortom: voor de aubergine staan alle lichten op paars. Er is een belangrijke taak weggelegd voor de retailers, aldus Loes. ‘Focus op penetratie, vergroot de kennis bij de shopper. Laat zien hoe makkelijk te bereiden, gezond en lekker de aubergine is. En neem contact met ons op, want wij kunnen van dienst zijn met creatieve ideeën voor activaties.’

Over Purple Pride

Purple Pride is in 22 jaar tijd uitgegroeid tot het grootste auberginemerk van Noordwest-Europa.

Vijf moderne teeltlocaties leveren een oogst op van ruim twintig miljoen kilo aubergines per jaar. Met een teeltoppervlakte van 42 hectare en ruim 40% van de Nederlandse aubergineproductie is telersvereniging Purple Pride marktleider in Nederland. Daar zijn we best trots op!

Wist je dat…

  • Nederlanders zichzelf gemiddeld een 7.1 geven voor hun kookkunsten?
  • bijna de helft van hen openstaat voor inspiratie; zo probeert 45% van de Nederlanders minimaal maandelijks iets nieuws uit bij de maaltijd.
  • 31% van de Nederlanders aangeeft geen gerecht uit een buitenlandse keuken te kunnen bereiden?
  • 40% van de Nederlanders het (zeer) gemakkelijk vindt om een maaltijd voor een vegetariër op tafel te zetten en 18% (vooral ouderen) dit juist moeilijk vindt?
  • bijna de helft van de consumenten al voordat ze naar de supermarkt gaan beslissen wat ze gaan eten?
  • 64% van de Nederlandse consumenten het internet als belangrijkste inspiratie voor recepten gebruikt?

Bron: GfK maart 24, 2016 | Voedingscentrum: kookvaardigheden