alles-over-de-aubergine-1440x350

De aubergine

Verrassend veelzijdig!

Alles wat je moet weten over de aubergine

De aubergine is nog steeds de grote onbekende in het groenteschap. Onterecht vinden wij. Hij is namelijk ontzettend lekker, gezond en makkelijk te bereiden!

Key facts

  • Heet in het Latijn ‘Solanum Melongena’
  • Komt oorspronkelijk uit Azië
  • Behoort tot de nachtschade familie (net als de aardappel)
  • Is net als tomaat, komkommer en paprika een vruchtgroente
  • Bron van vezels, anti oxidanten, kalium en foliumzuur
  • Caloriearm, met slechts 16 kcal per 100 gram

Mediterraans

In landen als Turkije en Italië weten ze wel raad met de
aubergine. Gemiddeld consumeren Turken en Italianen maar liefst 12 kilo aubergines per persoon per jaar. Maar ook in landen als Griekenland en Spanje zijn ze er dol op en vormt de aubergine een standaard ingrediënt in de keuken.

Waarom? De neutrale, maar volle en sappige smaak van de aubergine combineert bijzonder goed allerlei soorten groenten zoals tomaat, paprika, ui of courgette. Maar ook met dominante smaakmakers zoals knoflook, rozemarijn, basilicum en tijm gaat hij perfect samen. Grillen, roerbakken, stoven, frituren, vullen met gehakt of lekker te grillen op de barbecue: de aubergine kan op vele manieren bereidt worden. Hij wordt ook veel gebruikt in ovenschotels, pasta’s, curry’s en roerbakgerechten. Verrassend veelzijdig dus!

Gezond

Een aubergine is niet alleen lekker en veelzijdig. Hij is ook ontzettend gezond! De aubergine is nitraat- en caloriearm en past perfect binnen een gezonde levensstijl. De aubergine is zelfs één van de meest caloriearme groenten die er is. Daarnaast zit hij boordevol vezels wat hem een goede vervanger van vlees of aardappel maakt. Hij is dan ook erg populair in vegetarische gerechten. Een aubergine is bovendien rijk aan verschillende anti oxidanten (Chlorogenen, Polyfenolen en Koffiezuur). Die dragen bij aan de vermindering van glucose in het bloed, werken ontstekingsremmend en bloeddrukverlagend en verminderen de kans op Alzheimer en kanker. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat een aubergine na bereiding (grillen of koken) zelfs méér anti oxidanten bevat dan rauw. Nog meer reden om lekker gegrilde aubergine te eten! 

Herken een goede aubergine

Een goede aubergine herken je aan een donkere, glanzende en gladde schil met een frisgroen kroontje. Voelt de aubergine zacht aan? Dat betekent meestal dat de vrucht wat ouder is en vocht heeft verloren. Voor de smaak en bereiding heeft dit geen gevolgen en is de vrucht nog heel goed bruikbaar. Het geeft wel iets aan over de versheid van de vrucht en hoe hij bewaard is. Een verse vrucht hoort stevig aan te voelen.

Bewaren

Bewaar aubergines niet in de koelkast, maar op een koele plaats (15-17 C), bijvoorbeeld in een voorraadkast. Dan zijn ze ongeveer 5 tot 7 dagen houdbaar.

Voedingswaarden aubergine (per 100 gram)

 

Voedingswaarden_algemeenKlik hier voor lekkere recepten met aubergine!

Er zijn geen resultaten gevonden.